Vrijdag 1 april, Klaas Koch is officieel met pensioen! Hij moest die dag nog wat dingen met zijn voormalige werkgever regelen, maar deze avond aan het begin van zijn pensioen slaapt Klaas met zijn piraten Duikteam aan boord van de Zeester. De Zeester ligt nog in de haven van Zuidbroek. Afgelopen winter heeft Klaas hier weer de nodige onderhoud verricht aan de Zeester. Maar vanavond zijn de kooien allemaal bezet, de volgende morgen zal koers gezet worden naar Delfzijl.
Van de partij zijn: Klaas, Theo Beelien, Theo van der Lei, Ene Vincent, Henk Bos, Hans Bruins, Rob Arens en Jorne Dassen. Lukas Boer moest vrijdag vanwege zijn knie naar het ziekenhuis voor een ingreep en zou dus zaterdagochtend aan boord stappen hinkelen. Theo Beelien moest zaterdagochtend helaas weer naar huis vertrekken, hij had belangrijkere werkzaamheden te doen.
Zaterdagochtend 9:00 uur, de Zeester verlaat de haven van Zuidbroek. Zo snijdt de Zeester het water doormidden en met een regelmatig gestamp van de motor komen ze rond 12:30 uur aan in Delfzijl. Eenmaal door de zeesluizen wordt er koers gezet richting Borkum waar de Zeester rond 15:30 uur in een lege haven aankomt. Een aantal doken hier nog even de kooi in omdat zo’n reis best wel vermoeiend is.
Al sinds het begin dat Lukas met Duikteam Zeester meegaat en wanneer de Zeester dan ook nog een van de Waddeneilanden aan gaat doen, ongeacht of dit nu Nederlandse of Duitse Waddeneilanden zijn, Lukas moet dan op stap. Ondanks dat het ziekenhuis vrijdag bij Lukas in zijn knie een paar dikke spuiten hadden gedrukt, moest hij ook dit keer weer Borkum verkennen en al gauw kwam zijn tocht bij discotheek Kajute uit.
Zondag zes uur in de ochtend, de motor van de Zeester draait stationair en volgens Klaas wordt het tijd om de haven te verlaten en wordt koers gezet naar een scheepswrak. De eerste duik van het jaar in de Noordzee is en blijft altijd een verrassing, is het zicht goed of slecht? Klaas heeft besloten om het nieuwe Noordzee Wrakduikseizoen dit jaar te beginnen met een duik op de Scharnhorst.
De Scharnhorst is een voormalige vistrawler gebouwd met bouwnummer 120 op de scheepswerf Schiffbaugesellschaft Unterweser. Met een lengte van 38,92 meter en een breedte van 6,88 meter haalde dit schip, voortgedreven door een tripple expansion stoommachine van 400 ipk, een snelheid van 10 knopen. Het schip is nooit voor de visserij gebruikt. De tewaterlating vond plaats op 20 oktober 1915. Op 12 november 1915 neemt F. Pust het schip in dienst maar op 15 november is het schip toegewezen aan de Vorpostenflottille Ems als Vorpostenboot.
Op 20 mei 1917 loopt de Scharnhorst op een mijn. De ravage is groot, duidelijk is dat het schip niet lang zal drijven, de ruimen stromen vol en 13 minuten na het mijnencontact zinkt de Scharnhorst naar de bodem af. Niet alleen het schip ging verloren maar ook 9 opvarenden kwamen hierbij om het leven.
Het zicht op het wrak was ongeveer 2 meter, het was goed te doen en de zee zelf was spiegelglad. Met een watertemperatuur van ongeveer 6 graden Celcius was het nog wel even wennen, Klaas dook gewoon met zijn natpak en had alleen last van koude vingers, maar ja werkhandschoenen zijn nog geen neopreen handschoenen. Na Klaas zijn duik, hij kwam als laatste boven, bleek dat er niemand meer een tweede duik wilde maken en is Klaas direct weer naar beneden gegaan om de ankerlijn los te maken. Hierna werd er koers gezet naar Lauwersoog. Rond 13:30 uur was de Zeester weer in Lauwersoog teruggekeerd na een winter weg geweest te zijn. Nu ligt de Zeester weer op zijn vertrouwde plekje bij het Booze Wijf…
Foto’s gemaakt door Rob Arens.
Tags: booze wijf, borkum, Delfzijl, duikteam zeester, eerste wereld oorlog, klaas koch, lauwersoog, loodsboot, mijnen, noordzee, onderhoud, scharnhorst, wrakduik, wrakduiken