De Boot

De Zeester is het schip van Klaas Koch, hij heeft deze voormalige patrouilleboot in 1989 gekocht om dienst te doen als Duikschip. De Zeester heeft als thuishaven Expozee Lauwersoog in de provincie Groningen. Hier ligt de Zeester doordeweeks in de binnenhaven, maar in het weekend en als het weer goed is dan is het op vrijdagavond onrustig want dan vaart schipper Klaas Koch met zijn Zeester en leden van Duikteam Zeester uit.

Het begint allemaal op zaterdagochtend, dan gooit Klaas de trossen los en vaart over de Waddenzee tussen Ameland en Schiermonnikoog door en kiest het ruime sop. Op weg naar nieuwe avonturen van duikteam Zeester en natuurlijk ook vrienden van Duikteam Zeester. Er worden dan bekende of onbekende wrakken aangedaan en bijna altijd worden er wel bijzondere vondsten gedaan van knoopjes tot complete kanonnen. Maar over het algemeen komt er altijd wel iemand boven met een patrijspoort of een afsluiter. Na meestal twee duikjes wordt er weer richting Lauwersoog gevaren en zit het er voor die dag op. Maar gelukkig volgen er nog veel meer dagen.

zeefront.jpg

De “Zeester” werd in 1938 gebouwd in opdracht van de Nederlandse Overheid. Zij hebben H.W. de Voogt te Haarlem de opdracht gegeven om een patrouilleboot te ontwerpen en tevens ook te bouwen. H.W. de Voogt ontwierp deze en het werd ontwerpnummer 912. Met een lengte van 16.50 meter, een breedte van 3.80 meter en een diepgang van 1.40 meter. Er werd een Kromhout Gardner motor in geplaatst hierdoor kon het schip zo’n 10 mijl per uur halen. In 1939 werd ontwerp 912 in dienst genomen bij de Rijkspolitie als patrouilleboot met de naam “RP X1”. De boot deed dienst op de Rijn bij Millingen. Bij het uitbreken van de 2e Wereld Oorlog in 1940 is de “RP X1” door de Nederlandse Marine overgenomen en werd het ingezet als onderzoekdienst en bewakingdienst boven de rivieren. Nadat de Duitsers Nederland hadden bezet is de “RP X1” door de Duitsers als krijgsbuit ingenomen, en als “HR 12” bij de Rheinfluss sicherugs FL_1 gruppe DeRijp ingesteld.

RP X1

In de periode 1942-1945 is dit schip door het leven gegaan als de “HR 45” bij de 18e Kriegs Fish Kutter Flottille. Wat er in die jaren met de “HR 45” is gebeurd is niet bekend, het schip is wel beschoten, omdat er dichtgelaste kogelgaten aan stuurboordkant zitten. In 1946 is het schip weer terug in dienst gekomen als patrouilleboot bij de Nederlandse Overheid, die hebben later in 1965 de Kromhout motor vervangen voor een Mercedes motor met 6 cillinders en 200pk. Daarna koopt in 1989 Klaas Koch het schip en heeft het de naam “Zeester” en dient het nu niet als patrouille boot maar als duikschip en onderzoekschip. Tot op heden is het schip nog steeds in bezit van Klaas Koch en worden er nog elk jaar vele avonturen mee beleefd, en vreemde landen mee aangedaan. Af en toe ligt het schip op 1 van onze eilanden, of op de eilanden van onze buren de Duitsers. Maar elke keer dat Klaas uitvaart is het risico daar dat er een avontuur beleefd wordt.

Duikteam Zeester bestaat uit een aantal mensen die voor hun plezier vaak meegaan met de “Zeester”. Het bestaat uit een groepje enthousiaste wrakduikers die een passie hebben voor het wrakduiken. Daar kunnen ze hun vrije uurtjes makkelijk mee besteden, want boven de eilanden liggen zo’n 1200 wrakken. Sommige wrakken zijn al zo vaak bedoken maar andere zijn weer nooit bedoken en dan is het toch voor dit groepje enthousiaste wrakduikers altijd weer een uitdaging om achter de identiteit van dit wrak te komen. Tevens proberen ze de geschiedenis te achterhalen hoe dat wrak daar gekomen is. Soms komt er iemand met de bel naar boven, dit is het ultieme bewijs om welk schip het gaat en iedereen is natuurlijk op zoek naar de bel. Duikteam Zeester heeft al een aantal bellen in haar bezit.