Zondagochtend 21 november 08:30 uur, de vuurtoren spuwt alle water en weersomstandigheden in de lucht, voor het gebied Schiermonnikoog wordt NAP+90=1,60 meter opgegeven, genoeg om de “Zeester” te kunnen laten vertrekken uit de jachthaven. Dus zo gezegd zo gedaan, en daar verlaat de “Zeester” de jachthaven. Toen ze net buiten de jachthaven waren, kwam Backup-Rambo Johan naar boven, hij was net wakker geworden en vroeg of zijn vriend aan boord was, deze sliep namelijk bij Alle Kalverboer aan boord van de “Bruinvis”. Nee dus, omkeren was ook geen optie dus moest hij maar met de “Bruinvis” terugvaren naar Lauwersoog.
De “Zeester” zette koers via het Westgat richting de “M-9”, dit is een mijnenveger uit de Eerste Wereld Oorlog welke Duikteam Zeester een aantal jaren geleden zodanig geïdentificeerd had. De golfhoogte was ongeveer 2 meter. Backup-Rambo ging weer vastleggen, weer in een recordtijd van wel 30 minuten. De animo om te duiken was groot, wel drie echte bikkels, sprongen overboord om een duik te maken op de “M-9”. Welke duikers? Jawel het waren Rambo, Backup-Rambo en éne Vincent. Het zicht onder water bedreog ongeveer een halve meter, Rambo Anton kwam nog met de stoomfluit naar boven.
Hierna zette de “Zeester” weer koers naar de buitenhaven van Lauwersoog, waar de “Zeester” rond 14:30 uur arriveerde. Aangezien de sluis niet meer op zondag draait, moet Klaas maandag weer terug om de boot naar de binnenhaven te varen. Maar waar is de “Bruinvis”, die zou toch ook rond 9 uur richting Lauwersoog gaan?
Rond 9 uur word ik wakker, ik drink een kop koffie met Auwert en praat nog even over de vorige avond, ook heb ik besloten om de veerboot van 10:30 uur te nemen richting Lauwersoog. De volgende veerboot zal pas om 16:30 uur vertrekken. Met de bus ging ik richting de nieuwe steiger, bij de nieuwe steiger tref ik ook Hille en Frank, even later komt ook de heer Eelman bij ons staan.
We kunnen bijna aan boord van de veerboot als opeens Alle Kalverboer achter ons staat, wij kijken hem aan en hij is vuil, héél erg vuil, de “Bruinvis” wilde namelijk niet starten. Na diverse pogingen ondernomen te hebben door onder andere proberen te starten met deodorant-roller, alle pogingen hielpen niet en uiteindelijk hebben ze maar gauw een taxi gebeld die hun nog net op tijd naar de veerboot kon brengen.
Nee Piet, Duikteam Zeester was aan het duiken!!!
Aan boord van de veerboot had ik de gelegenheid om met de heer Eelman een conversatie te voeren, uiteraard betrof het hier over de maritieme geschiedenis. Aangekomen in Lauwersoog liep ik samen met Hille en Frank naar de buitenhaven, want Hille had zijn auto daar ook staan vertelde hij, hij was namelijk met de “Wilhelmina” over gekomen naar Schiermonnikoog. We hebben nog even een oude vliegtuigmotor bekeken in de haven en toen ben ik verder gelopen naar de auto. Daar kwam even later de kameraad van Backup-Rambo ook aan, en vertelde dat hij waarschijnlijk achter in de bus ging liggen slapen. Echt rouwig was hij ook niet dat hij niet aan boord van de “Zeester” was, want afgelopen vrijdag voelde hij zich ook niet helemaal lekker. De “Zeester” was om 14:30 uur weer in de buitenhaven van Lauwersoog, het weekend zat er bijna op, Klaas moet alleen de “Zeester” maandag weer naar het vertrouwde plekje bij het “Booze wijf” brengen.
Alle Kalverboer heeft maandag morgen de eerste veerboot naar Schiermonnikoog genomen, in zijn bagage zaten vier nieuwe gloeispiralen. Aangekomen bij de “Bruinvis” heeft hij een half uurtje lopen te sleutelen om de gloeispiralen te vervangen. Daarna voorgloeien en starten en jawel de “Bruinvis” liep weer als een zonnetje. Daarna zijn ze richting Lauwersoog gevaren alwaar ze rond 11:00 uur weer in de binnenhaven van Lauwersoog waren.
Tags: backup-rambo, duikteam zeester, m9, noordzee, rambo, schiermonnikoog, stimon, westgat